Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sz. Tóth Gyula - Tanári notesz 11.

Mit rejtenek a Notesz lapjai? A Notesz "befogadó" műfaj, sokféle téma, sokféle forma elfér benne: rövidek, hosszabbak, könnyedebb, keményebb hangütésekkel. Egy tanári életút tapasztalatai, kis társadalomszociológia folytatásban. Az élet dolgai, a szűkebb és tágabb körben felbukkanó jelenségek foglalkoztatják a szerzőt: "nehezen viseli, ha a dolgok szívében üresség van", vallja. Kinek mondja el?

A jegyzetek az emberi magatartások társadalmi mozgásformáit villantják föl, különböző élethelyzetekben, magán- és közszinten. A dátumok segítik a hiteles dokumentálást, a jelenségek folyamattá állnak össze. Kialakul a saját "gondolatmód", mely - John Lukacs gondolatmenetével - a rögzített évek eseményeit történelemmé teszi. A jegyzetíró, a benne-élő megfigyelő, sajátos nézőpontja, valamint az értelmezésre irodalomból, művészetekből és a különböző társadalomtudományokból felhozott háttérismeretek bővítik az összefüggések szálait, segítve a továbbgondolást. A kötet a társadalmi magatartások korrajzát adja, mely szociálantropológiai látleletté áll össze.

Egy olyan magyar értelmiségi megfigyeléseiről, gondolatairól van szó, aki Európára irányuló kitekintését elsősorban a francia kultúrkörből szerzett alaposabb ismeretei alapján teszi. A TANÁRI NOTESZ jegyzetei, a személyes életút beleszőtt epizódjaival, talán érdekes villanások lesznek, élvezetes és tanulságos lehet - nem kötelező segédanyag. De ajánlott meditálásra, elemző kibeszélésre: osztályfőnököknek, társadalomismeretet, kommunikációt, irodalmat, szakmát, életvitelt (módot és stílust) tanítóknak, iskolafokozat nélkül. Mindenkinek, aki kérdéseket tesz fel, és keresi a válaszokat, diákokkal, szülőkkel. Pedagógiai példatár az élet iskolájához.

Sz. Tóth Gyula